Жените в „Игра на тронове“ с три пъти по-малко реплики от мъжете

В последния сезон жените движеха сюжета, а в първите „говореха с телата си“

Денерис е сред жените в „Игра на тронове“ с най-много реплики. Снимка: HBO  - Жените в „Игра на тронове“ с три пъти по-малко реплики от мъжете

Денерис е сред жените в „Игра на тронове“ с най-много реплики. Снимка: HBO

Женските персонажи в „Игра на тронове“ говорят три пъти по-малко от мъжете в сериала, показа ново проучване на шведската компания за статистически проучвания „Ceretai“. Хитовата поредица на НВО приключи в началото на тази седмица, но анализите изглежда ще продължават дълго.

„Ceretai“ измерва, че във всичките 73 епизода на тв продукцията на мъжете са поверени 75% от всички реплики, пише Би Би Си. Делът на женската реч варира според сезона, като започва от 1/4 в първия сезон и стига до 1/3 в седмия. В осмия сезон, където женските персонажи бяха основната движеща сила за сюжета, репликите на актрисите са били най-малко.

Алгоритъмът на компанията е така устроен, че при пускане на даден епизод софтуер регистрира разликите в мъжкия и женски тембър. След това разпределя чутото по проценти и секунди. Уточнява се, че алгоритъмът има точност от около 85%, така че може да имат леки отклонения от реалните резултати. Основният извод обаче е, че има разлика между репликите за мъже и жени и тя не е никак малка.

Лиза Хамберг, съосновател на „Ceretai“ коментира преди Би Би Си, че идеята е зрителите да са наясно, че има проблем с това как жените се представят в развлекателната индустрия.

Америка за България

Ние не искаме да накараме хората да спрат да гледат, а да ги накараме да осъзнаят, че това всъщност е нечестно представяне на света“, коментира тя пред британската медия.

Но и други групи също не можеха да се похвалят с по-добро представяне в сериала – драконите или вълчищата например нямаха нито една реплика, Горските чеда (жени) изчезнаха безследно и имаха незначително малко диалози…

От компанията казват, че полученият резултат от 30% отговаря точно на прогнозите им – това е делът на репликите на актрисите по принцип в киното (според наблюдение над 900 популярни филма).

При отделните сюжетни линии, примерно при сцените с Денерис или Церсей, женската реч е почти колкото мъжката. В един от епизодите от първи сезон „You Win or You Die“ репликите на актрисите са едва една шеста. Именно в този епизод критиците въвеждат термина „секспозиция“ – използване на секссцени като начин да се обясни мотива на даден персонаж.

В последния осми сезон, излъчен премиерно у нас на 20 май, разделението по полове е осемдесет на сто за мъжете, един от най-ниските резултати за целия сериал.

Изводите са повече от изненадващи за повечето фенове, предвид, че именно в последния сезон женските персонажи бяха на пиедестал. Денерис Таргариен, Аря и Санса Старк, Лиана Мормон, Церсей Ланистър – всички те движеха сюжета, а Аря дори бе убийцата на Нощния крал и зомби свитата му.

Според Стефани Генц, лектор в университета „Нотингам Трент“, това, че женските персонажи имат повече екранно време не е достатъчно за историята им.

Остава се с грешно впечатление, защото виждаш тези жени, техните тела са в кадър, което по някакъв начин се равнява на смислено изказване, а това не винаги трябва да е случаят“, казва тя.

Особено в първите серии, жените „говорят с телата си“, казва д-р Генц, и „аудиторията може и да не забележи колко малко говорят“.

Изследването просто потвърждава това, което вече знаем за нашето общество – че жените не са добре представени“, добавя тя.

При по-задълбочен анализ на епизодите става ясно, че думите, които най-често изричат актрисите, са „съпруг“, „крал“, „любов“, „моля“ и „напусни“. При мъжете най-много се повтаря „мъж“, „мъже“, „лорд“ и „крал“. Не са учудващи данните, че най-много в целия сериал говори Тирион Ланистър, след него се нареждат Джон Сняг, Церсей Ланистър, Денерис Таргариен и Джайм Ланистър.

„Троновете“ и преди са получавали критики за това, че сексуализират твърде много женските си персонажи, непрекъснато ги подлагат на тормоз и сексуално насилие. Това не оказа особено голямо влияние за развитието на сюжета обаче – героините си останаха силни, дори и да са участвали в секссцена. Освен това, заплащането играе ключова роля, тъй като нито една от актрисите не е подала сигнал, че е по-зле заплатена от свой колета. Точно обратното, при хонорарите на главните роли винаги е имало равенство, а когато заплащането е повишавано, промяната е важала за всички.

ДС